سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کتاب های ایرانی و خارجی

به وسیله کتابخوانی می‌توان قدرت تخیل که یکی از شیوه‌های بهبود خلاقیت است را افزایش داد.در این مقاله، رمان های پرفروش و مشهور جهان را بررسی می‌کنیم. 

 

پرفروش ترین رمان های جهان در تمام دوران

 این کتاب ها بهترین شاهکار های ادبی دنیا از معروف ترین و محبوب ترین نویسندگان دنیا هستند و هر کدوم ارزش چند بار خوندن رو دارند.

جنایت و مکافات رمان معروف دنیا

جنایت و مکافات – یکی از معروف ترین رمان های جهان

  • نویسنده : فئودور داستایوفسکی
  • داستان کتاب : رادیون رومانوویچ راسکولنیکف مرد جوانی که سابقاً دانشجو بوده و اکنون به دلیل فقر و بی پولی مجبور به ترک دانشگاه و تحصیل شده، به فکر می افتد که پیرزن نزولخواری را به قتل برساند. پیرزن در قبال گرفتن اموال گرویی مقدار کمی پول به افراد گرفتار میپردازد و پس از گذشت یک ماه اگر فرد نتواند پول و سود پول را بپردازد جنس را برای خود نگاه میدارد. راسکولنیکف این کار را بخاطر پول انجام نمیدهد، بلکه بخاطر پاسداری از اصول خود میخواهد دست خود را به خون آغشته کند و…

دن کیشوت اثر میگل دو سروانتس

(Don Quixote by Miguel de Cervantes)

دن کیشوت اثر میگل دو سروانتس (Don Quixote by Miguel de Cervantes)

سال انتشار: 1612

500 میلیون نسخه

یکی از پر‌طرفدار‌ترین و محبوب ترین رمان ها در تمام دوران، رمان دن کیشوت است. این کتاب توسط نویسنده‌ای اسپانیایی به نگارش درآمد. نویسنده، این رمان را به تقلید از رمان‌های اسطوره‌ای نوشت. در واقع این رمان، نمودار و سندی از این است که یک داستان قرون وسطایی، با وجود گذشت زمان، تاریخ انقضایی ندارد و در هر زمان، نیاز‌های مخاطب را برآورده کرده است.

این رمان در قالب تقلیدی از رمان‌های شوالیه‌ای نوشته شده است. قهرمان این داستان مردی به نام آلونسو کیشانو است که ثابث می‌کند که در واقعیت، جوان‌مردی و دوستی هرگز از بین نمی‌رود.

محرک نگارش این کتاب برای سروانتس، رمانی بود که در آن کشاورز فقیری، بعد از خواندن داستان‌های زیادی دیوانه شد و همسرش را رها کرد و در توهم خود به سر ‌می‌برد. سروانتس با الهام از آن کتاب، رمانی نوشت که قهرمان داستان یعنی دن کیشوت سرگذشتی مانند کشاورز داشت با این تفاوت که دن کیشوت ازدواج نکرده بود.

این رمان از دو بخش تشکیل شده است:

  1. اولین قسمت آن «آقای دن کیشوت مانش» بود که در سال 1605 انتشار یافت.
  2. دومین قسمت آن نیز به نام «سر دن کیشوت» بود که در سال 1615 منتشر شد.

کامل‌ترین ترجمه این رمان از زبان اسپانیایی به انگلیسی، ترجمه جان اورمسبی است.

 

کشتن مرغ مقلد؛ معصومیت از دست رفته

 

 

هارپر لی، نویسنده کتاب «مرغ مقلد» که در تمام عمر فقط همین یک کتاب را نوشت به عقیده منتقدان حتی با همین یک کتاب به عنوان یکی از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های رمان دنیا ، یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های تاریخ ادبیات دنیاست. نخستین نسخه کتاب «مرغ مقلد» در سال 1960 به چاپ رسید و تبدیل به یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک شد. هارپر به خاطر این کتاب برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی یعنی «پولیتزر» شد. داستانِ کتاب از زبانِ دخترِ نوجوانی به نام «اسکات فینچ» روایت می‌شود که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما آمریکا زندگی می‌کند. پدر اسکات وکیل است و در زمان وقوع داستان پرونده‌ مرد سیاه‌پوستی را پذیرفته که متهم است به دختر سفیدپوستی تجاوز کرده است و… مرغ مقلد یا همان مرغ مینا در این کتاب نمادی از معصومیت است. از روی این کتاب یک فیلم سینمایی مشهور به همین نام ساخته شده که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تاکنون است.

 آن شرلی در گرین گیبلز رمان معروف دنیا

 آن در گرین گیبلز – پنجمین رمان معروف دنیا

  • نویسنده : لوسی ماد مونتگمری
  • داستان کتاب : آن شرلی دختر بچه 11 ساله ای است که در زمان نوزادی والدینش را از دست داده و پس از آن زندگی پرماجرایی در نوانخانه ها و خانه های پرجمعیت داشته است. دخترک در نوانخانه است که به او خبر میدهند خواهر و برادری میانسال او را به فرزند خواندگی پذیرفته اند و او باید وسایل ناچیزش را جمع کرده و به گرین گیبلز نزد ماریلا و ماتیو کاتبرت برود. آن شرلی با ذوق و شوق بیحد کودکی به گرین گیبلز میرود و در کمال ناباوری میبیند ماریلا و ماتیو کاتبرت میخواستند پسر بچه ای را به فرزندی بپذیرند و اشتباهی صورت گرفته و آن باید به نوانخانه غمزده بازگردد و…

 

مالون می‌میرد (Malone Dies)

بهترین رمان های جهان - مالون می میرد

نویسنده «در انتظار گودو»، سامئل بکِت در «مالون می‌میرد» هم از لحنی سیاه برای روایت مونولوگ‌های (تک‌گویی) شگفت‌انگیز داستان خود بهره می‌برد. مالون می‌میرد، یکی از رمان های برتر جهان است که اگر آن را نخوانده‌اید، سریع‌تر دست به کار شوید.

 

ارباب حلقه ها اثر جی.آر.آر. تالکین

(The Lord Of The Ring by J.R.R. Tolkien)

ارباب حلقه ها اثر جی.آر.آر. تالکین (The Lord Of The Ring by J.R.R. Tolkien)

سال انتشار: 1954

150میلیون نسخه

یکی از پرفروش ترین رمان های جهان رمان فانتزی ارباب حلقه‌ ها است که پس از انتشار توانست محبوبیت بالایی را در میان مخاطبان به دست بیاورد و با اقتباس از آن فیلم‌ها، تئاتر، موسیقی، آثار هنری، بازی‌های ویدیویی و حتی بازی‌های تخته‌ای ساخته شده است.

در زمان باستان، حلقه‌های قدرت، به وسیله سئورون، ارباب تاریکی‌ها، ساخته شد و او یک حلقه را از قدرت خود پر کرد تا بدین وسیله بتواند بر دیگران حکومت کند. ولی طی اتفاقاتی این یک حلقه را از او گرفتند. او این حلقه را در سرزمین میانه یافت، اما دوباره آن را از دست داد و بعد از چند سال به دست هابیت بیلبو بگینز افتاد. سئورون با تلاش خود همه حلقه‌های بزرگ را جمع کرد، اما پیوسته در پی حلقه یگانه بود تا سلطه‌اش را به وسیله آن تکمیل کند؛ ولی  در آخر حلقه با افتادن در گودال نابود شد.

مرد نامرئی؛ من را ببین

 

«مرد نامرئی»، نوشته «رالف الیسون» نویسنده ، معلم و منتقد سیاهپوست آمریکایی است. کتاب شرح حال مردی سیاهپوست است که توسط اطرافیان همواره نادیده گرفته می‌شود. شخصیت اصلی کتاب که در واقع همان مرد نامرئی است در طول داستان هیچ نامی ندارد و در حقیقت به خاطر زندگی در یک جامعه آمریکایی پر از خشونت و تعصب علیه جامعه آفریقایی-آمریکایی و در واقع سیاهپوستان ساکن آمریکا هویتش را از دست می‌دهد. رمان با چنین جملاتی آغاز می‌شود: «من مردی نامرئی هستم. نه، من از آن موجودات خیالی ترسناک محبوب ادگار آلن پو نیستم، محصول سینمای هالیوود هم نیستم. من آدمی هستم با پوست و گوشت، خون و بافت… و می‌توانم بگویم عقل هم دارم. من نامرئی هستم چون مردم ترجیح می‌دهند مرا نبینند، می‌فهمید؟»

این کتاب در سال 1953 جایزه بهترین کتاب داستان ملی آمریکا را از آن خود کرد.

 

 بر باد رفته هفتمین رمان معروف دنیا

  • نویسنده : مارگارت میچل
  • داستان کتاب : اسکارت اوهارا دختری زیبا و جذاب است که اهل خانواده ای متمول و زمین دار در جنوب آمریکاست. اسکارلت زیبا خواستگاران زیادی دارد ولی او دل در گرو عشق اشلی نجیب زاده دارد، در حالیکه اشلی کوچکترین توجه و علاقه ای به اسکارلت نشان نداده و با دختری به نام ملانی ازدواج میکند. پس از ازدواج ملانی و اشلی، اسکارت که سرخورده و عصبی شده موجب جدایی چارلز برادر اشلی از نامزدش میشود و با چارلز ازدواج میکند و…

دانلود شاهکار ادبی بینوایان

بینوایان – هشتمین رمان معروف دنیا

  • نویسنده : ویکتور هوگو
  • داستان کتاب : ژان والژان مرد فقیری است که از سر گرسنگی قرصی نان میدزدد و به 5 سال حبس با اعمال شاقه محکوم میشود که به دلیل فرارهای پی در پی او این 5 سال به 19 سال افزایش میبابد. پس از 19 سال ژان والژان از زندان آزاد شده و در خیابان سرگردان است که به اسقف مایرل برمیخورد. مایرل ژان والژان را به منزلش برده و به او غذا و جای خواب میدهد، نیمه های شب ژان ظروف نقره اسقف مایرل را دزدیده و فرار میکند. در راه توسط پلیس دستگیر میشود و برای روشن شدن قضیه ظروف نقره نزد اسقف آورده میشود، ولی اسقف میگوید…

 

و سپس هیچ کس نبود اثر آگاتا کریستی

(And Then Were None by Agatha Christie)

و سپس هیچ کس نبود اثر آگاتا کریستی (And Then Were None by Agatha Christie)

سال انتشار: 1939

100 میلیون نسخه

این رمان، یکی از معروف ترین داستان های اسرارآمیز جهان است؛ که توسط آگاتا کریستی ملقب به ملکه جنایت، نوشته شده و یک فیلم تلویزیونی نیز بر اساس این کتاب و با همین نام ساخته شده است.

شهرت آگاتا کریستی به 66 رمان و 14 داستان او در ژانر راز و رمز است. بیش از سی فیلم نیز بر اساس آن‌ها ساخته شده است.

در این جا به بخشی از کتاب «و سپس هیچ کس نبود» می‌پردازیم.

ده

ده نفر از غریبه‌ها در جزیره دور‌افتاده دون در شمال کانادا، به وسیله اتفاقات مرموزی به دام می‌افتند.

نه

هنگام شام، یک پیام ضبط شده، هر یک از آن‌ها را به داشتن یک گناه مخفی متهم می‌کند و در پایان شب، یکی از مهمانان می‌میرد.

هشت

در اثر یک طوفان شدید دریا، با شمارش تعدادشان، یکی پس از دیگری به حال مرگ می‌افتند.

هفت

کدام یک از آن‌ها قاتل است و آیا هیچ کدام از آن‌ها زنده می‌مانند؟

 

هابیت اثر جی.آر.آر. تالکین

(The Hobbit by J.R.R Tolkien)

هابیت اثر جی.آر.آر. تالکین  (The Hobbit by J.R.R Tolkien)

سال انتشار: 1937

100 میلیون نسخه

این رمان به نسبت کوتاه، مقدمه‌ای برای کتاب ارباب حلقه‌های تالکین بود. در این رمان ما با شخصیت بیلبو بگینز رو‌به‌رو هستیم؛ که در جست‌و‌جوی گنج از دست رفته است. این شخصیت را در کتاب ارباب حلقه ها نیز مشاهده می‌کنیم.

بیلبو بگینز، یک هابیت است که از زندگی راحت و آسوده خود احساس لذت می‌کند و به ندرت به جایی می‌رود. هنگامی که گندالف جادوگر و یک گروه از دورف‌ها به خانه‌اش می‌آیند تا او را به یک سفر ماجراجویی ببرند، از این وضعیت پیش‌ آمده به هیچ عنوان احساس رضایت نمی‌کند. آن‌ها در پی این هستند که به گنج باشگوهی دست یابند که توسط یک اژدهای بزرگ و بسیار خطرناک محافظت می‌شود. بیلبو با بی‌میلی به ماموریت آن‌ها می‌پیوندد و نمی‌داند که در سفرش به کوه با حلقه جادویی و موجود ترسناکی به نام گولوم روبه‌رو خواهد شد. این رمان به عنوان یکی از پرفروش ترین رمان های جهان گزارشی خوب از یک ماجراجویی است که با چاشنی طنز ملایمی آمیخته شده است.

به نقل از نشریه نیویورک تایمز، همه افراد پیر و جوانی که داستان‌هایی با سر‌انجامی پر‌مخاطره را دوست دارند، گفته‌اند رمان هابیت قلب آن‌ها را تسخیر کرده است.

 

خانم دالووی؛ یک روز با خانم دالووی

 

به احتمال زیاد «خانم دالوی» عجیب‌ترین رمان «ویرجینیا ولف» است. رمان خانم دالووی شرح یک روز از زندگی یک زن ثروتمند و اهل معاشرت در جامعه بریتانیا با نام «کلاریسا دالووی» است که از زبان سوم شخص روایت می‌شود. داستان از صبح روزی در ماه ژوئن آغاز می‌شود که خانم دالووی به قصد خریدن گل برای مهمانی باشکوهی که قرار است شب در منزلش برگزار شود و مهمانان مهمی از جمله نخست‌وزیر به این مهمانی دعوت هستند از خانه بیرون می‌رود و… شخصیت‌های فراوان در طول داستان با افکار گذشته، بیماری‌های ذهنی و روحی، استرس‌های ناشی از جنگ جهانی اول، شرایط و فشارهای اجتماعی و … دسته و پنجه نرم می‌کنند و همین مسائل شالوده اصلی داستان را تشکیل می‌دهند. سبک و سیاق منحصر به فرد رمان، دقت و ظرافت کار نویسنده، موضوع و زمان‌بندی دقیق همگی یکی از بهترین و پرفروش‌ترین و البته و مورد احترام‌ترین کتاب‌های رمان دنیا را رقم زده‌اند.

 

چیزهایی که در هم شکسته

 

ادبیات غرب معمولا به کتاب‌هایی که توسط نویسندگان اهل شمال آمریکا، آمریکایی لاتین یا اروپا نوشته می‌شوند روی خوش نشان می‌دهند. اما این بار نویسنده‌ای آفریقایی و اهل نیجریه به نام «چینوا آ چه بی» اثری خلق کرده که سالهاست مورد توجه منتقدان ادبی است. «چیزهایی که در هم شکسته» داستان زندگی مردمان اهل قاره آفریقاست که با ورود مبلغان مسیحی و استعمارگران اروپایی زندگی‌شان دچار بحران می‌شود و گاهی از هم می‌پاشد.

 

جین ایر؛ عشق و جنون

 

جین ایر؛ عشق و جنون

 

«شارلوت برونته» نویسنده انگلیسی در قرن نوزدهم میلادی با خلق رمان اجتماعی و ادبی «جین ایر» به عنوان یکی از بهترین کتاب های رمان تاریخ نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. رمان درباره? زندگی دختری به نام جین است که در کودکی مادر و پدر خود را از دست می‌دهد و پس از ناملایماتی که از خاله و پسر خاله‌هایش می‌بیند به پرورشگاه سپرده می‌شود و در محیط خشک و خشن پرورشگاه بزرگ می‌شود. جین ایر جوان که حالا معلم شده برای تدریس به خانه‌ای اشرافی می‌رود، ارباب خانه آقای راچستر که مردی خیالاتی و عاشق پیشه است به تدریج به او علاقه‌مند می‌شود، ولی زمانی که جین متوجه می‌شود او قبلاً ازدواج کرده و همسر او که حالا دیوانه است در طبقه بالا همان خانه زندگی می‌کند سرخورده شده و خانه را ترک می‌کند. در میانه راه بیهوش می‌شود و یک کشیش با خواهرانش او را پیدا کرده و از او نگهداری می‌کنند. کشیش کم کم به جین علاقمند می‌شود اما… از روی این کتاب چندین فیلم سینمایی ساخته شده که اغلب با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌اند.