سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کتاب های ایرانی و خارجی

نظر
میل انسان به دانستن بی پایان است و ما انسان ها همیشه در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم و اسرار دنیای اطراف خود را بیاموزیم. اما چه کسی از ما می تواند اطلاعات کافی به دست آورد و در همه زمینه های مورد علاقه ما متخصص باشد؟ مطلقا هیچ چیزی. فرصت های محدود بشریت در این دنیای بزرگ که به سرعت در حال گذر است، چنین فرصتی را به او نمی دهد. با این حال، دانستن برخی چیزها می تواند به ما کمک کند تا زندگی خود را داشته باشیم، تشنگی ما برای دانش را برطرف کند یا به طور موقت کنجکاوی ما را برطرف کند. کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده و سعی در پاسخگویی به خواسته های ما دارند، انتخاب خوبی برای کسانی است که مطالعه می کنند. شما باید از آن دسته افرادی باشید که با ما تا اینجا پیش رفته اید. پس به شما پیشنهاد می کنیم که وقت بگذارید و این یادداشت در مورد کتاب های مقدماتی علوم را مطالعه کنید و کتاب هایی را که برای افزایش دانش عمومی مفید هستند، بیابید.

معرفی کتاب برای افزایش اطلاعات عمومی

اسلحه، میکروب و فولاد

 نویسنده: جرد دایموند
اسلحه، میکروب و فولاد کتابی نوشته جرد دایموند است. این کتاب اولین بار در سال 1376 منتشر شد، اما در سال های 1382 و 1384 با دو ویرایش و اضافات جدید بازنشر شد.
در این کتاب تحسین شده، دایموند با کمک استدلال های علمی به تأثیر عوامل جغرافیایی و محیطی در شکل دادن به جهان امروز می پردازد. اگر نگاهی به تاریخ جهان بیندازیم، متوجه می‌شویم که جوامعی که در زیبایی تولید غذا بهتر از دیگران عمل کرده‌اند، توانسته‌اند از مرحله جوامع «شکارچی-گردآورنده» عبور کنند. این جوامع دارای اختراعات بسیاری از جمله نوشتار، فناوری، حکومت، مذهب و البته میکروب ها و سلاح های جنگی قدرتمند هستند. جوامع مبتنی بر خشکی و دریا بودند و فرهنگ های توسعه نیافته را تحت سلطه خود درآوردند.
جارد دایموند در این کتاب تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد: چرا تمدن‌های اوراسیا (همراه با شمال آفریقا) توانستند تمدن‌های دیگر را تسخیر یا مقاومت کنند؟ به نظر می رسد تمام دستاوردهای بشر (علمی، هنری، معماری، سیاسی و...) در قاره اوراسیا اتفاق افتاده است. در عین حال، او سعی می کند این باور را که تسلط اوراسیا به برتری اروپایی ها و آسیایی ها به معنای اخلاقی، زایشی، ژنتیکی یا فکری نسبت داده می شود، رد کند.

اطلاعات عمومی علمی

کتاب اطلاعات عمومی علمی بیش از 1000 صفحه دارد و علاوه بر موضوعات معمول کتاب‌های اطلاعات عمومی، موضوعات سیاسی و اجتماعی را نیز پوشش داده است.

ممکن است این کتاب به دلیل پرداخت بیشتر به مبانی علمی نسبت به دو کتاب قبلی، نیازمند حوصله و انرژی بیشتری برای خواندن باشد. به همین دلیل اگر تاکنون کتاب‌هایی از جنس اطلاعات عمومی مطالعه نکرده‌اید، بهتر است یکی از دو کتاب قبلی را تهیه کنید.

اما اگر زمانتان اجازه می‌دهد، اصلاً جای نگرانی نیست. از طریق لینک زیر اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن کسب کرده و با خیال راحت این کتاب را تهیه کنید.

چه کسی، چه وقت، چه چیزی را اختراع کرد

در این کتاب اطلاعات عمومی با اکتشافات، اکتشافات و فناوری های مهمی آشنا می شویم که زندگی بشر را از سال 1500 تا به امروز تغییر داده است. این کتاب "چه کسی، چه زمانی، چه چیزی را اختراع کرد؟" دلبستگی است این. "چه کسی، چه زمانی، چه چیزی پیدا شد؟" با کتاب های مختلف بیشتر در مورد کشف مفاهیم علمی است و این کتاب بیشتر در مورد تکنولوژی است. اگر بخواهیم در مورد تفاوت علم و فناوری صحبت کنیم، باید توجه داشت که علم توسط کنجکاوی انسان و نیاز به دانستن و درک هدایت می شود. انگیزه توسعه فناوری نیاز به بقا و تولید مثل انسان و همچنین نیاز به دسترسی به غذا، سرپناه، گرما، حمل و نقل و به طور کلی همه نیازهای اساسی دیگر است.
انشا در مورد دوستی با کتاب

لیست کتاب‌ها اطلاعات عمومی گروه دوم

همانگونه که ابتدای مطلب اشاره کردم، کتاب‌های این گروه، در مورد موضوعی خاص اطلاعاتی مفید و عمومی به مخاطبانشان ارائه می‌کنند.

برای انتخاب کتاب در این گروه، ببینید در زندگی‌تان به چه چیزی نیاز دارید یا از دانستن آن لذت می‌برید. برای مثال:

  • آیا می‌خواهید بدانید گیاهان آپارتمانی را چگونه پرورش داده و نگهداری کنید؟
  • آیا به تغذیه سالم اهمیت می‌دهید و می‌خواهید درباره‌ی دمنوش‌ها بدانید؟
  • آیا تنوع غذایی برایتان مهم است و قصد دارید درباره‌ی غذای سایر کشورها بدانید؟
  • آیا از شنیدن موسیقی‌های گوناگون لذت می‌برید؟
  • دوست دارید بدانید تمدن‌ها و امپراتوری‌های مختلف چه سرگذشتی داشته‌اند؟
  • آیا هنگام خریدن وسیله‌ای برای خانه‌تان، ست بودن آن با دیگر وسایل‌تان اهمیت زیادی دارد؟

برای گروه دوم ترتیب کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنید اهمیت ندارد. پس روی ترتیب کتاب‌ها وسواس نداشته باشید.

به دلیل تنوع بسیار زیادی که کتاب‌های این گروه دارد، سعی کردم نام کتابهای اطلاعات عمومی از موضوعاتی را معرفی کنم که در زندگی روزمره مفید هستند یا مخاطبان عام‌تری دارند.

امیدوارم اسامی کتاب‌های اطلاعات عمومی مورد نظرتان را در این لیست پیدا کنی